STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU
PRACY Z 6 PAŹDZIERNIKA 2010 R. W SPRAWIE PODNOSZENIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
(GPP-364-4560-66-1/10/PE/RP)
Z dniem 16 lipca 2010 r. weszły w życie nowe art. 1031 – 1036
k.p. regulujące podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników. Zgodnie
z regulacjami przejściowymi do pracowników, którzy rozpoczęli podnoszenie
kwalifikacji zawodowych przed dniem wejścia w życie nowelizacji kodeksu pracy
(tj. przed 16 lipca 2010 r.), stosuje się przepisy obowiązujące przed 11
kwietnia 2010 r., a więc rozporządzenie z 12 października 1993 r. Wyróżnia ono
dwa tryby podnoszenia kwalifikacji zawodowych – na podstawie skierowania
pracodawcy oraz bez niego. W związku z tym należy uznać, że pracownikami,
którzy rozpoczęli podnoszenie kwalifikacji zawodowych przed wejściem w życie
nowelizacji kodeksu pracy, są ci, którzy przed 16 lipca 2010 r. zostali
skierowani przez pracodawcę na określony kurs, studia, szkolenie itp. w celu
podniesienia kwalifikacji zawodowych lub uzgodnili z pracodawcą zasady
podnoszenia tych kwalifikacji bez skierowania. W konsekwencji przepisy
rozporządzenia znajdą zastosowanie również do tych pracowników, którzy
faktycznie rozpoczęli naukę po wejściu w życie nowych przepisów kodeksu pracy,
lecz warunki podnoszenia kwalifikacji zawodowych zostały uzgodnione między
stronami przed 16 lipca 2010 r. na podstawie obowiązujących wówczas przepisów.
W szczególności będzie to dotyczyć tych pracowników, którzy przed 16 lipca 2010 r.
zawarli z pracodawcą umowę regulującą warunki podnoszenia kwalifikacji
zawodowych.
STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWA PRACY MINISTERSTWA PRACY
I POLITYKI SOCJALNEJ Z 5 PAŹDZIERNIKA 2010 R. W SPRAWIE PODNOSZENIA
KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Uchwalenie ustawy z 20 maja 2010 r. o zmianie ustawy – kodeks pracy oraz
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. nr 105, poz. 655), która
wprowadziła do kodeksu pracy nowe przepisy w zakresie podnoszenia przez
pracowników kwalifikacji zawodowych, nastąpiło w wyniku inicjatywy senackiej. W
związku z tym Departament Prawa Pracy może jedynie wyrazić niewiążący pogląd w
sprawie zadanych pytań.
Zgodnie z art. 3 ustawy nowelizującej do pracowników, którzy rozpoczęli
podnoszenie kwalifikacji zawodowych przed dniem jej wejścia w życie, stosuje
się przepisy regulujące zasady i warunki podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
obowiązujące przed 11 kwietnia 2010 r., tj. rozporządzenie ministra
edukacji narodowej oraz ministra pracy i polityki socjalnej z 12 października
1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i
wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz.U. nr 103, poz. 472 ze zm., dalej
rozporządzenie).
W ocenie departamentu rozstrzygające znaczenie dla stosowania art. 3 ustawy
nowelizującej będzie ustalenie, czy przed 16 lipca br. (czyli dniem jej wejścia
w życie) pracodawca stosował wobec kształcącego się pracownika przepisy tego
rozporządzenia. Wprawdzie pod jego rządami nie istniała definicja podnoszenia
kwalifikacji zawodowych, nie mniej jednak na gruncie prawa pracy mogło się ono
odbywać wyłącznie w myśl niego i na dwa sposoby: na podstawie skierowania
zakładu lub bez takiego skierowania. Zatem gdy miało miejsce skierowanie na
podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracodawcę, decydujące będzie
podpisanie umowy szkoleniowej w reżimie poprzedniego stanu prawnego, nie zaś
termin faktycznego rozpoczęcia nauki przez pracownika. Podpisanie umowy
szkoleniowej rozpoczynało bowiem, zdaniem departamentu, proces podnoszenia
kwalifikacji zawodowych w takim trybie.
Do pracownika, który rozpoczął podnoszenie kwalifikacji pod rządami
rozporządzenia, ale bez skierowania pracodawcy, jednak za jego wiedzą – także
należy stosować rozporządzenie zgodnie z art. 3 ustawy nowelizującej. Sam fakt
nieprzyznania przez pracodawcę takiemu pracownikowi fakultatywnych świadczeń
przewidzianych w rozporządzeniu nie wystarczy, aby uznać, że nie rozpoczął on
podnoszenia kwalifikacji zawodowych przed 16 lipca br. Zatem pracodawca mógłby
obecnie skorzystać jedynie z § 5 rozporządzenia i przyznać podwładnemu
wymienione w nim świadczenia, w zakresie ustalonym w zawartym z nim
porozumieniu. Tym bardziej rozporządzenie powinno być stosowane także pod
rządami nowych przepisów kodeksu pracy, jeżeli pracownik przed 16 lipca
br. rozpoczął podnoszenie kwalifikacji zawodowych bez skierowania pracodawcy i
także przed tym dniem pracodawca przyznał mu fakultatywne świadczenia z tego
tytułu. W ocenie departamentu, odmienna interpretacja art. 3 ustawy
nowelizującej w jego obecnym brzmieniu nie jest możliwa. Przepis ten nie
pozostawia bowiem adresatom normy wyboru między stosowaniem poprzednich i
nowych regulacji dotyczących podnoszenia kwalifikacji przez pracownika, np. w
zależności od tego, które z tych regulacji byłyby dla niego korzystniejsze.
Ponadto, Departament uważa, że brak jakiejkolwiek wiedzy pracodawcy o
pobieraniu przez pracownika nauki przed 16 lipca br. uniemożliwia uznanie, że
rozpoczął on podnoszenie kwalifikacji zawodowych w rozumieniu rozporządzenia.
Kształcenie się podwładnego w takich przypadkach odbywało się bowiem poza
prawem pracy i nie może być automatycznie traktowane jako podnoszenie przez
niego kwalifikacji. Zdaniem departamentu w takim wypadku należałoby stosować
nowe przepisy kodeksu pracy.
Jednocześnie informujemy, że poglądy wyrażane przez departament nie mają
charakteru wiążącego dla pracowników, pracodawców, a także dla organów kontroli
i sądów.